Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο αναλογών φόρος στο εισόδημα και οι μειώσεις του

Tο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 6, του άρθρου 9, του ΚΦΕ, προσδιορίζει το πλαίσιο του αναλογούντος φόρου επί του εισοδήματος. Μετά την εξεύρεση του φορολογητέου εισοδήματος του υπόχρεου, «εισάγεται» η διαδικασία της φορολογικής κλίμακας του άρθρου 9. Η εξεύρεση δε του φορολογητέου εισοδήματος είναι εργασία η οποία έχει τα χαρακτηριστικά ενός εύκολου υπολογισμού, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πλέον οι εκπτώσεις από το εισόδημα του άρθρου 8, το οποίο καταργήθηκε με τον Ν. 4024, τον Οκτώβριο του 2011, αλλά με αναδρομική ισχύ (όπως έχουμε συνηθίσει τελευταία), από 1/1/2011.
Έτσι λοιπόν, αθροίζονται τα θετικά στοιχεία κάθε πηγής εισοδήματος, αφαιρούνται τυχόν αρνητικά (ζημιές) και αν καλύπτονται από αυτά οι αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες (τεκμήρια διαβίωσης του άρθρου 16), αλλά και οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (τεκμήρια κτήσης του άρθρου 17), υπολογίζουμε τον φόρο με την κλίμακα (άρθρο 9). Εννοείται, ότι αν τα πραγματικά εισοδήματα δεν καλύπτουν τα τεκμήρια γενικώς, στην κλίμακα θα υπαχθεί το θεωρητικό εισόδημα, κατά τα γνωστά. Θα υπάρξει δηλαδή, προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων.
Το εκκαθαριστικό του οικονομικού έτους 2012, ονομάσθηκε πολυεκκαθαριστικό, επειδή περιλαμβάνει, εκτός από την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, τόσο το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, όσο και το ποσό του επιβαλλόμενου τέλους επιτηδεύματος (Ν 3986/2011, άρθρα 29 και 31, αντίστοιχα).
Ωστόσο, αν κατά την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, ο φόρος που αναλογεί (δηλαδή αυτός που προκύπτει μετά τον υπολογισμό των μειώσεων του άρθρου 9) είναι αρνητικό ποσό, το υπόλοιπο των μειώσεων δεν συμψηφίζεται με τα ποσά των υπολοίπων φορολογιών (τέλος επιτηδεύματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης) και φυσικά δεν επιστρέφεται (βλέπε, προτελευταίο εδάφιο της παρ. 6, του άρθρου 9).
Οι δύο αυτές φορολογίες, έχουν μια «αυτοτελή» παρουσία στο εκκαθαριστικό, με τις προϋποθέσεις φυσικά που επιβάλλονται και δεν επηρεάζονται από τις δαπάνες που καταγράφονται στη δήλωση, με σκοπό τον περιορισμό της φορολογικής επιβάρυνσης (πχ 10% από ασφαλιστικά ταμεία, ιατρικές δαπάνες, ασφάλιστρα ζωής κλπ).
Το ερώτημα (κυρίως, απορία ήταν) προήλθε από φορολογούμενο πολίτη, το οποίο διατυπώνεται ως εξής: «Κατά την εκκαθάριση της φορολογικής μου  δήλωσης, αμέσως μετά την ηλεκτρονική της υποβολή,  οι μειώσεις υπολογίστηκαν μεν αλλά δεν «ήρθαν» να συμψηφιστούν με το επιρριπτόμενο τέλος επιτηδεύματος ελευθερίου επαγγέλματος.
Το 2011, δεν είχα δραστηριότητα και κατά την εκκαθάριση, μου καταλογίζεται μόνο το τέλος επιτηδεύματος, πλέον συμπληρωματικός φόρος,  χαρτόσημο και ΟΓΑ χαρτοσήμου, από ένα μικρό εισόδημα από ακίνητο. Σύνολο 400 €. Ταυτόχρονα έχω μειώσεις φόρου 452 €. Το εκκαθαριστικό βγαίνει "Χρεωστικό" 400 €, ήτοι το ποσόν του τέλους επιτηδεύματος, του  συμπληρωματικού  φόρου και του χαρτοσήμου. Δεν πρέπει να θεωρείται εύλογο, τη στιγμή που οι μειώσεις προέρχονται από φορολογηθείσες πράξεις, να συμψηφίζουν κάθε μορφή επιρριπτόμενου φόρου;»
Το συμπέρασμα είναι, ότι η κυρίως εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος δεν αλλοιώνεται από την παρουσία στο εκκαθαριστικό των υπολοίπων φορολογιών. Ο στόχος της έκδοσης του πολυεκκαθαριστικού είναι η σωρευτική είσπραξη εσόδων και όχι ο συνυπολογισμός των πρόσθετων φορολογιών στο φόρο εισοδήματος. Συνεπώς, το τέλος επιτηδεύματος  και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων, δεν λαμβάνονται ως φόροι εισοδήματος και άρα, δεν συμμετέχουν σε διαδικασία μείωσής τους από τα ποσοστά των δαπανών του άρθρου 9. Ισχύει δηλαδή μια ιδιότυπη και αυτοτελής επιβολή φορολογίας. Βέβαια στο πολυεκκαθαριστικό αν υπήρχε επιστροφή φόρου (από παρακράτηση στην πηγή, ή από προκαταβολή), θα μειωνόταν η συνολική φορολογική υποχρέωση. Αν όμως δεν προκύπτει φόρος εισοδήματος, οι μειώσεις φόρου του άρθρου 9, "χάνονται".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.