Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο αναλογών φόρος στο εισόδημα και οι μειώσεις του

Tο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 6, του άρθρου 9, του ΚΦΕ, προσδιορίζει το πλαίσιο του αναλογούντος φόρου επί του εισοδήματος. Μετά την εξεύρεση του φορολογητέου εισοδήματος του υπόχρεου, «εισάγεται» η διαδικασία της φορολογικής κλίμακας του άρθρου 9. Η εξεύρεση δε του φορολογητέου εισοδήματος είναι εργασία η οποία έχει τα χαρακτηριστικά ενός εύκολου υπολογισμού, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πλέον οι εκπτώσεις από το εισόδημα του άρθρου 8, το οποίο καταργήθηκε με τον Ν. 4024, τον Οκτώβριο του 2011, αλλά με αναδρομική ισχύ (όπως έχουμε συνηθίσει τελευταία), από 1/1/2011.
Έτσι λοιπόν, αθροίζονται τα θετικά στοιχεία κάθε πηγής εισοδήματος, αφαιρούνται τυχόν αρνητικά (ζημιές) και αν καλύπτονται από αυτά οι αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες (τεκμήρια διαβίωσης του άρθρου 16), αλλά και οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (τεκμήρια κτήσης του άρθρου 17), υπολογίζουμε τον φόρο με την κλίμακα (άρθρο 9). Εννοείται, ότι αν τα πραγματικά εισοδήματα δεν καλύπτουν τα τεκμήρια γενικώς, στην κλίμακα θα υπαχθεί το θεωρητικό εισόδημα, κατά τα γνωστά. Θα υπάρξει δηλαδή, προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων.
Το εκκαθαριστικό του οικονομικού έτους 2012, ονομάσθηκε πολυεκκαθαριστικό, επειδή περιλαμβάνει, εκτός από την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, τόσο το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, όσο και το ποσό του επιβαλλόμενου τέλους επιτηδεύματος (Ν 3986/2011, άρθρα 29 και 31, αντίστοιχα).
Ωστόσο, αν κατά την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, ο φόρος που αναλογεί (δηλαδή αυτός που προκύπτει μετά τον υπολογισμό των μειώσεων του άρθρου 9) είναι αρνητικό ποσό, το υπόλοιπο των μειώσεων δεν συμψηφίζεται με τα ποσά των υπολοίπων φορολογιών (τέλος επιτηδεύματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης) και φυσικά δεν επιστρέφεται (βλέπε, προτελευταίο εδάφιο της παρ. 6, του άρθρου 9).
Οι δύο αυτές φορολογίες, έχουν μια «αυτοτελή» παρουσία στο εκκαθαριστικό, με τις προϋποθέσεις φυσικά που επιβάλλονται και δεν επηρεάζονται από τις δαπάνες που καταγράφονται στη δήλωση, με σκοπό τον περιορισμό της φορολογικής επιβάρυνσης (πχ 10% από ασφαλιστικά ταμεία, ιατρικές δαπάνες, ασφάλιστρα ζωής κλπ).
Το ερώτημα (κυρίως, απορία ήταν) προήλθε από φορολογούμενο πολίτη, το οποίο διατυπώνεται ως εξής: «Κατά την εκκαθάριση της φορολογικής μου  δήλωσης, αμέσως μετά την ηλεκτρονική της υποβολή,  οι μειώσεις υπολογίστηκαν μεν αλλά δεν «ήρθαν» να συμψηφιστούν με το επιρριπτόμενο τέλος επιτηδεύματος ελευθερίου επαγγέλματος.
Το 2011, δεν είχα δραστηριότητα και κατά την εκκαθάριση, μου καταλογίζεται μόνο το τέλος επιτηδεύματος, πλέον συμπληρωματικός φόρος,  χαρτόσημο και ΟΓΑ χαρτοσήμου, από ένα μικρό εισόδημα από ακίνητο. Σύνολο 400 €. Ταυτόχρονα έχω μειώσεις φόρου 452 €. Το εκκαθαριστικό βγαίνει "Χρεωστικό" 400 €, ήτοι το ποσόν του τέλους επιτηδεύματος, του  συμπληρωματικού  φόρου και του χαρτοσήμου. Δεν πρέπει να θεωρείται εύλογο, τη στιγμή που οι μειώσεις προέρχονται από φορολογηθείσες πράξεις, να συμψηφίζουν κάθε μορφή επιρριπτόμενου φόρου;»
Το συμπέρασμα είναι, ότι η κυρίως εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος δεν αλλοιώνεται από την παρουσία στο εκκαθαριστικό των υπολοίπων φορολογιών. Ο στόχος της έκδοσης του πολυεκκαθαριστικού είναι η σωρευτική είσπραξη εσόδων και όχι ο συνυπολογισμός των πρόσθετων φορολογιών στο φόρο εισοδήματος. Συνεπώς, το τέλος επιτηδεύματος  και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων, δεν λαμβάνονται ως φόροι εισοδήματος και άρα, δεν συμμετέχουν σε διαδικασία μείωσής τους από τα ποσοστά των δαπανών του άρθρου 9. Ισχύει δηλαδή μια ιδιότυπη και αυτοτελής επιβολή φορολογίας. Βέβαια στο πολυεκκαθαριστικό αν υπήρχε επιστροφή φόρου (από παρακράτηση στην πηγή, ή από προκαταβολή), θα μειωνόταν η συνολική φορολογική υποχρέωση. Αν όμως δεν προκύπτει φόρος εισοδήματος, οι μειώσεις φόρου του άρθρου 9, "χάνονται".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νέος νόμος για τη βραχυχρόνια μίσθωση και τη κατάταξη καταλυμάτων: Όλα όσα ορίζονται

Με τον νέο νόμο Ν.5170/2025 ορίζονται οι προδιαγραφές ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων . Αναλυτικότερα, με το άρθρο 3 του εν λόγω νόμου ορίζεται ότι τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια θα πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προδιαγραφές , σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν.4446/2016 : α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό, β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν, γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης...

Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Όλα τα μέτρα

    Φορολογικό νομοσχέδιο: 12 μειώσεις φόρων, κίνητρα σε επιχειρήσεις και μεταρρυθμίσεις στη φορολογική νομοθεσία - Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 400 εκατ. ευρώ για την άμεση χρηματοδότηση σημαντικών έργων και υποδομών Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση: 12 μειώσεις φόρων και μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών, σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Στο νομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνονται, επίσης, μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν τη φορολογική νομοθεσία, όπως το νέο πλαίσιο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων με εκπτώσεις για τους συνεπείς και κυρώσεις για κρατικούς λειτουργούς και εταιρίες που θα καθυστερή...

Οι νέες ασφαλιστικές κατηγορίες Ελ. Επαγγελματιών, Αυτοαπασχολούμενων, Αγροτών για το 2025

Αναπροσαρμογή ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών και ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών από 1.1.2025. Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Έχοντας υπόψη:... .... διαπιστώνουμε: Άρθρο 1 Ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών Το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών της παρ. 2.α του άρθρου 5 και της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4387/2016 για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών προσαυξάνεται κατά 2,7 % και διαμορφώνεται στο ποσό των 7.572,62 ευρώ. Άρθρο 2 Ασφαλιστικές κατηγορίες και εισφορές αυτοτελώς απασχολουμένων και ελεύθερων επαγγελματιών για κύρια σύνταξη Τα προβλεπόμενα από τις παρ. 1 και 3 του άρθρου 39 του ν. 4387/2016 ποσά των ασφαλιστικών κατηγοριών για την καταβολή της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς κύριας σύνταξης των αυτοτελώς απασχολουμένων και των ελευθέρων επαγγελματιών ασφαλισμένων του e-Ε.Φ.Κ.Α. προσαυξάνονται κατά 2,7 % και διαμορφώνονται ως εξής: Αυτοτελώς Απασχολούμενοι και Ελεύθεροι Επαγγελματίες Ασφαλι...