Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαχαίρι σε αποζημιώσεις, αλλαγές σε ωράρια και πενθήμερο

«Μείωση του υψηλού κόστους εισόδου και εξόδου των εργαζομένων από την αγορά εργασίας» (δηλ. εμμέσως και των αποζημιώσεων που καταβάλλονται λόγω απόλυσης ή και συνταξιοδότησης) και «αύξηση της ευελιξίας των προγραμμάτων εργασίας με αποσύνδεση του χρόνου απασχόλησης του εργαζομένου από το ωράριο λειτουργίας της επιχείρησης» (δηλ. τη διαχείριση από τις επιχειρήσεις των ωραρίων ακόμη και σε ημερήσια βάση) ζητά η τρόικα «ανοίγοντας» -εκ νέου- τον «φάκελο» των εργασιακών σχέσεων.
Τα δύο παραπάνω «καυτά» θέματα θέτει, σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες της «Η», η τρόικα μέσω ενός e - mail που έφτασε την Παρασκευή στα υπουργεία Οικονομικών και Εργασιας, ενόψει των συναντήσεων οι οποίες θα γίνουν τις επόμενες ημέρες με τα τεχνικά κλιμάκια και τους επικεφαλής της αντιπροσωπίας του ΔΝΤ, της ΕΚΤ και της Ε.Ε. για την οριστικοποίηση της έκθεσης αξιολόγησης και την εκταμίευση της επόμενης δόσης.
Μεγαλύτερη ευελιξία
Με στόχο την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας στις επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν, να απολύουν και να απασχολούν το προσωπικό τους με βάση τις ανάγκες τους, η τρόικα βάζει στο στόχαστρο το κόστος της αντικατάστασης όσων αποχωρούν με άλλους εργαζομένους. Μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα το λιγότερο προστατευτικό καθεστώς που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με αυτά τα δεδομένα, στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με την κυβέρνηση και ειδικότερα με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας αναμένεται να τεθούν:
Ο χρόνος προειδοποίησης για την απόλυση των υπαλλήλων, καθώς θεωρείται ιδιαίτερα μακρύ το διάστημα των 4, των 5 και των 6 μηνών που προβλέπει ο νόμος του 2010 για την καταβολή μειωμένης κατά 50% αποζημίωσης σε όσους απασχολούνται 10 - 15 χρόνια, 16 - 20 χρόνια και πάνω από 21 χρόνια, αντίστοιχα.
Η υποχρέωση καταβολής ποσοστού της νόμιμης αποζημίωσης (τουλάχιστον 50% αν ο συνταξιοδοτούμενος θα λαμβάνει κύρια + επικουρική σύνταξη) σε όσους αποχωρούν για να συνταξιοδοτηθούν.
Το διαφορετικό καθεστώς το οποίο εξακολουθεί να ισχύει σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις λόγω απόλυσης που δικαιούνται οι υπάλληλοι και οι εργατοτεχνίτες, παρά τις νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν στη διετία μειώνοντας έως και 50% το κόστος απόλυσης των υπαλλήλων που προειδοποιούνται.
Η παροχή της δυνατότητας στις επιχειρήσεις να συμφωνούν με τους εργαζομένους διαφορετικά ωράρια εργασίας μέσα στην ημέρα και στην εβδομάδα (αντί της διευθέτησης του χρόνου εργασίας σε τετράμηνη ή και εννεάμηνη βάση που προβλέπει ο νόμος, αλλά δεν εφαρμόζεται λόγω της δυσκολίας προγραμματισμού και αυξομείωσης του χρόνου εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες μιας τόσο μεγάλης χρονικής περιόδου).
Ο περιορισμός των διοικητικών υποχρεώσεων που έχουν σήμερα οι επιχειρήσεις στη διαχείριση του χρόνου και του προγράμματος εργασίας του προσωπικού τους (γνωστοποιήσεις στο ΣΕΠΕ, έγγραφες συμφωνίες, εγκρίσεις αδειών για υπερωρίες κ.ά.).
Και το πενθημέρο στο τραπέζι
Στη λογική της μεγαλύτερης ευελιξίας στον χρόνο εργασίας, ζητείται επιπλέον η κατάργηση του πενθημέρου με αύξηση των ημερών εργασίας στις 6, με ελάχιστο χρόνο ανάπαυσης τις 11 ώρες την ημέρα και κατάργηση των περιορισμών που υπάρχουν στην εναλλαγή μεταξύ της πρωινής και της απογευματινής βάρδιας.
Διάσταση
Οι ζητούμενες νέες αλλαγές, εφόσον συμφωνηθεί να προωθηθούν μερικώς ή ολικώς, θεωρείται βέβαιο ότι θα επιβαρύνουν περαιτέρω το ήδη τεταμένο κλίμα του κοινωνικού διαλόγου και των σχέσεων ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη ΓΣΕΕ και μεταξύ της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων.
Το κλίμα αυτό έχει διαταραχθεί από τις προηγούμενες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο καθεστώς των συλλογικών συμβάσεων και των απολύσεων (έχει αυξηθεί το κόστος των επιτρεπόμενων ανά μήνα απολύσεων και έχουν μειωθεί, υπό προϋποθέσεις, οι αποζημιώσεις). Πρόσθετο «αγκάθι» αποτελεί η απόφαση για τον καθορισμό από το κράτος των κατώτατων ορίων των μισθών και των ημερομισθίων της ΕΓΣΣΕ που η τρόικα ζητά να μάθει «τι έχει γίνει», καθώς αποτελεί μνημονιακή δέσμευση σε συνέχεια της απόφασης μείωσης κατά 22% των κατώτατων ορίων και κατά 32% για τους νέους (ισχύει από τον περασμένο Φεβρουάριο).
«Πονοκέφαλος» η μείωση των εισφορών στο ΙΚΑ
Εντονο προβληματισμό προκαλεί στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας η αξίωση της τρόικας, να μειωθούν (εν μέσω της ύφεσης που μαζί με την αύξηση της ανεργίας πλήττει τα έσοδα των Ταμείων) κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες οι εισφορές στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ. Η τρόικα ζητά να πληροφορηθεί τα βήματα που έχουν γίνει για την υλοποίηση της συγκεκριμένης μνημονιακής δέσμευσης η οποία δεν έχει υλοποιηθεί.
Το μέτρο θα έπρεπε να ισχύσει από αυτό τον μήνα (!) και να συνδυαστεί με τη μείωση των υψηλών συντάξεων αν η κυβέρνηση δεν είχε διασφαλίσει την «κάλυψη» της απώλειας από άλλες πηγές. Η ηγεσία του υπουργείου, αναμένοντας να «κλειδώσουν» οι αρχηγοί των τριών κομμάτων, τις τελικές αποφάσεις για τις περικοπές σε συντάξεις, τα εφάπαξ και τα επιδόματα, δεν συζητά για άλλες... μειώσεις και ρίχνει το βάρος στην αναζήτηση εσόδων από τον περιορισμό της εισφοροδιαφυγής των 6 δισ. ευρώ τον χρόνο στο ΙΚΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζει τη δημιουργία ενιαίου ελεγκτικού σώματος (για να μη γίνονται χωριστοί έλεγχοι από το ΣΕΠΕ το οποίο τίθεται υπό αξιολόγηση και την Ειδική Υπηρεσία Ελέγχου του ΙΚΑ) και την αυστηροποίηση των κυρώσεων στις επιχειρήσεις για την ανασφάλιστη εργασια. Σε ό,τι αφορά τη μείωση των εισφορών, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ζητηθεί χρόνος ενώ ένα πρώτο «κούρεμα» θα γίνει στις υπέρ ΟΕΚ και Εργατικής Εστίας εργοδοτικές εισφορές.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.