Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι βασικότερες αλλαγές που φέρνει ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών


Picture 0 for Οι βασικότερες αλλαγές που φέρνει ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών

Τις βασικότερες αλλαγές που έρχονται με τον νέο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών παρουσίασε, στο 4ο Συνέδριο «Thessaloniki Tax Forum», ο δικηγόρος, Ι.Σταυρόπουλος, ο οποίος συμμετείχε στην ειδική επιτροπή για την αντικατάσταση του ΚΒΣ.

Κατά την ομιλία του, με θέμα «Η μετάβαση από τον ΚΒΣ στον ΚΦΑΣ, ο κ. Σταυρόπουλος υπερασπίστηκε την απόφαση για την υιοθέτηση μιας μεταβατικής μεταρρύθμισης, αντί της απευθείας πλήρους κατάργησης, υποστηρίζοντας ότι η δεύτερη επιλογή ενείχε τον κίνδυνο να επικρατήσει χάος στην αγορά.

«Στο υπουργείο ήλθαν είχαμε δύο διαφορετικές εισηγήσεις. Η μία πρότεινε την απευθείας, πλήρη κατάργηση του ΚΒΣ και την παράλληλη υιοθέτηση ενός νέου πλαισίου, που θα έδινε μόνο γενικές κατευθύνσεις. Η άλλη, που τελικώς επικράτησε, ήταν να υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο με την υιοθέτηση του ΚΦΑΣ, προκειμένου να αποφευχθούν οι υποκειμενικές ερμηνείες και ο συνακόλουθος πανικός, κυρίως στις μικρές επιχειρήσεις, που δεν θα μπορούσαν να αφομοιώσουν αμέσως το νέο πλαίσιο. Ο στόχος πάντως είναι η πλήρης κατάργηση του ΚΒΣ από τις αρχές του 2014».

Μάλιστα, από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, ο υφυπουργός Οικονομικών Γ.Μαυραγάνης, τόνισε ότι η κατάργηση της δυνατότητας απόρριψης βιβλίων από τους ελεγκτές αποτελεί ένα μεγάλο βήμα εκσυγχρονισμού στη φορολογική νομοθεσία.

Αναλυτικά οι βασικές αλλαγές που επήλθαν με τον ΚΦΑΣ, σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Σταυρόπουλου:

- Μείωση συνολικού όγκου διατάξεων και διατύπωση νέων με πιο σαφές περιεχόμενο.

- Περιορισμός εξαιρέσεων από την τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων.

- Επιτρέπεται ο συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων μεταξύ αντισυμβαλλομένων.

- Κατάργηση Βιβλίου Τεχνικών Προδιαγραφών, Βιβλίου Παραγωγής - Κοστολογίου και περιορισμός πρόσθετων βιβλίων.

- Υποκατάσταση Βιβλίου Αποθήκης από τους αντίστοιχους λογαριασμούς τους ΕΓΛΣ.

- Υιοθέτηση διατάξεων του ΕΓΛΣ ως προς την αποτίμηση.

- Κατάργηση πλήθους γνωστοποιήσεων στις φορολογικές αρχές

- Εναρμόνιση προθεσμίας ενημέρωσης των διπλογραφικών βιβλίων με τις προθεσμίες υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος.

- Κατάργηση Δελτίου Ποσοτικής Παραλαβής.

- Κατάργηση τιμολογίου αγοράς σε περίπτωση άρνησης έκδοσης τιμολογίου ή έκδοσης ανακριβούς τιμολογίου.

- Ενοποίηση σε ένα στοιχείο του Τιμολογίου Παροχής Υπηρεσιών και του Τιμολογίου Πώλησης
 
- Κατάργηση διάκρισης χονδρικών και λιανικών πωλήσεων ή παροχής υπηρεσιών - Εναρμόνιση με τελευταία τροποποίηση της Οδηγίας ΦΠΑ.

- Υποχρέωση αναγραφής ΑΦΜ συναλλασσομένου σε τραπεζικά παραστατικά για κάθε είδους συναλλαγές μετρητοίς ποσού άνω των 12.000 ευρώ. Υποχρέωση αναγραφής ΑΦΜ εκδότη, οπισθογράφων και τελευταίου κομιστή σε επιταγές που καλύπτουν επαγγελματικές συναλλαγές ανεξαρτήτως ποσού.

- Μεταβατικός χαρακτήρας ενός έτους για θεώρηση πρόσθετων βιβλίων Δελτίου Αποστολής και Απόδειξης Λιανικής για παροχή υπηρεσιών.

- Μεταβατικός χαρακτήρας ενός έτους για το Δελτίο Αποστολής, την Απόδειξη Λιανικής και τα Έγγραφα Μεταφοράς - Επανεξέταση μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013 με σκοπό την πλήρη κατάργησή τους.
 
Εξάλλου, τροποποιήσεις στον Κώδικα Απεικόνισης Συναλλαγών περιλαμβάνονται στην ΠΝΠ «Ρυθμίσεις κατεπειγόντων θεμάτων του ν.4046/2012 και του ν.4093/2012». Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, οι  αλλαγές αυτές είναι απολύτως αναγκαίες και εξαιρετικά επείγουσες προκειμένου να ληφθούν υπόψη παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υποβλήθηκαν μετά την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΟΙΚ.

Σημειώνεται ότι με αφορμή τη θέσπιση του νέου Κώδικα εξετάσθηκε για πρώτη φορά η συμβατότητα και ήδη ισχυουσών ρυθμίσεων με το ενωσιακό δίκαιο.

Ειδικότερα:

- Η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου για τα αγαθά που ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών και τα πρόσωπα της παραγράφου 1 του άρθρου 3 αγοράζουν από πρόσωπα που δεν έχουν υποχρέωση έκδοσης τιμολογίων αντικαθίσταται από την απόδειξη των συναλλαγών με τη σύνταξη, εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στις παραγράφους 14 και 15 αυτού του άρθρου, τίτλου κτήσης στον οποίο περιλαμβάνονται, τα στοιχεία των συμβαλλομένων καθώς και τα στοιχεία της συναλλαγής. Η διάταξη αυτή εφαρμόζεται ανάλογα και στην περίπτωση της αγοράς αγαθών ή λήψης υπηρεσιών για λογαριασμό τρίτου.

- Η ημερομηνία της συναλλαγής αναφέρεται στο τιμολόγιο, μόνο εφόσον δεν συμπίπτει με την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου ενώ καταργείται η υποχρέωση αναφοράς του αύξοντος αριθμού ή των αριθμών των δελτίων αποστολής που εκδόθηκαν για τη διακίνηση ή την παραλαβή των αγαθών που αφορά το τιμολόγιο.

Καταργείται η υποχρέωση συνοπτικής περιγραφής σε περίπτωση παροχής πολλαπλών συναφών υπηρεσιών ως είδος.

- Στην περίπτωση των λοιπών στοιχείων που εκδίδονται για πωλήσεις φυσικού αερίου μέσω δικτύου, ύδατος μη ιαματικού, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος, θερμικής ενέργειας ή παροχής τηλεπικοινωνιακών, τραπεζικών χρηματιστηριακών, χρηματοδοτικών εργασιών, καθώς και στις περιπτώσεις είσπραξης ανταποδοτικών τελών και λοιπών συναφών δικαιωμάτων, καταργείται η υποχρέωση παράδοσης αντιτύπου των στοιχείων στον πελάτη.

- Στην περίπτωση των αποδείξεων λιανικής, στην οποία αναγράφεται γενική περιγραφή του είδους των αγαθών ή υπηρεσιών ή η γενική περιγραφή του είδους που προκύπτει από το αντικείμενο εργασιών καταργείται η προϋπόθεση της αποδοχής του στοιχείου αυτού από τον αντισυμβαλλόμενο.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.