Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι δωδεκα αλλαγές που επέρχονται στο ασφαλιστικό - εργασιακό καθεστώς με το τελευταίο ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο

Σύμφωνα με τις ψηφισθείσες διατάξεις και όχι δημοσιευθείσες  της παραγράφου ΙΑ 1 – 9  του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας οι αλλαγές είναι:

1.     Επιβάλλεται η μηνιαία καταβολή ασφαλίστρων στον ΟΑΕΕ (αντί της διμηνιαίας) για να υπάρχει καλύτερος έλεγχος στην πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών και να μην συσσωρεύονται οφειλές. Η απόφαση αυτή θα ισχύσει με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και θα ισχύσει μετά από δίμηνο από την έναρξη (δημοσίευση) ισχύος του ψηφισθέντος νόμου.
 
2.     Μεταφέρονται στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ όλοι οι «νέοι» (από την 01.01.1993 και έπειτα) ασφαλισμένοι οι οποίοι έχουν παράλληλη ασφάλιση στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ για λιγότερες από 25 ημέρες τον μήνα και έως σήμερα είχαν την δυνατότητα επιλογής ασφαλιστικού Ταμείου σε αντίθεση με τους παλαιούς ασφαλισμένους. Η μεταφορά από το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ στον ΟΑΕΕ των «νέων ασφαλισμένων» θα γίνεται με την λήξη της εξαίρεσης τους η οποία τους είχε δοθεί (δηλαδή κατά την υποβολή νέου αιτήματος εξαίρεσης. Εκκρεμείς αιτήσεις θεραπείας – ενστάσεις ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών οργάνων οι οποίες κρίνονται μετά την δημοσίευση του παρόντος ψηφισθέντος νόμου αντιμετωπίζονται όπως ορίζει ο νεοψηφισθείς νόμος.
 
3.     Οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (Σ.Ο.Ε.Λ.) υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ από 01.07.2014. Εξαιρούνται όσοι από 01.07.2014 έχουν είκοσι πέντε (25) έτη ασφάλισης στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ή έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Υπάρχει η δυνατότητα όμως και για τους προαναφερόμενους εξαιρούμενους ορκωτούς ελεγκτές με αίτηση τους εντός έξη (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου να ζητήσουν την εξαίρεση τους από την ασφάλιση του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και να υπαχθούν στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΑΕΕ.
 
4.     Οι ασφαλιστικοί Οργανισμοί για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 14 του Ν.3614/07 να παρακρατούν τα οφειλόμενο ποσά από τις πάσης φύσεως καταβολές, πληρωμές, επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις οι οποίες καταβάλλονται από το Δημόσιο, τους φορείς του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΑΕ του δημοσίου τομέα κατ’ ανώτατο όριο μέχρι του ύψους των οφειλών οι οποίες αντιστοιχούν στις ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης ποσά τα οποία προέρχονται από επιστροφές φόρου προστιθέμενης αξίας και φόρου εισοδήματος, και για τα οποία έχει εκδοθεί και εκκαθαριστεί συμψηφίζονται υποχρεωτικά με οφειλές προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και αποδίδονται σ’ αυτούς.
 
5.     Δεν μπορεί να γίνει κατάσχεση μισθών συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων τα οποία καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το ποσό αυτών μηνιαίως είναι μικρότερο των 1.500€, στις περιπτώσεις δε όπου υπερβαίνει το ποσό αυτό, επιτρέπεται η κατάσχεση επί του 1/4 αυτού, όμως το εναπομείναν ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 1.500€. Κατασχέσεις οι οποίες είχαν επιβληθεί μέχρι την προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων, σε βάρος οφειλετών οι οποίοι υπάγονται στην ανωτέρω περίπτωση περιορίζονται μετά από αίτηση τους.
 
6.     Η επικουρική ασφάλιση μετατρέπεται σε κεφαλαιοποιητική σύμφωνα με το ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης θα λειτουργεί με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση για όσους ασφαλίζονται  για πρώτη φορά από 01.01.2014. Το ίδιο σύστημα εφαρμόζεται και για τους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.2013 για τον χρόνο ασφάλισης από 01.01.2015 και εφεξής. Οι ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο των κατηγοριών αυτών τηρούνται σε ατομικές μερίδες από 01.01.2014 
 
7.     Μειώνονται από 01.07.2014 κατά 2,9% οι βασικές εργοδοτικές εισφορές (χωρίς να υπολογίζονται τα βαρέα) προς το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και κατά 1% οι εισφορές των εργαζομένων. Οι μειώσεις αφορούν τις συνεισπραττόμενες προς το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του ΟΑΕΔ (καταργούνται οι εισφορές υπέρ του κλάδου στράτευσης 1%, επιπλέον 1% υπέρ του Διανεμητικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων Μητρότητας και κατά 0,35% από τον Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης) και μέρος της εισφοράς 0,55% του κλάδου ασθένειας σε είδος. Για τους εργαζόμενους η μείωση είναι 1% καθώς καταργείται ο κλάδος των οικογενειακών επιδομάτων του ΟΑΕΔ. Με αυτά τα δεδομένα, συνολικά η ελάφρυνση συνυπολογίζοντας την μείωση κατά 1,1% η οποία είχε γίνει στα τέλη του 2012 φτάνει στο 5%
 
Τα νέα ποσοστά ασφαλίστρων ΙΚΑ – ΕΤΑΜ (χωρίς τις εισφορές για τα Βαρέα)

ΦΟΡΕΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΚΛΑΔΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥ
ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΡΓΟΔΟΤΗ
ΙΚΑ - ΕΤΑΜ
ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΣΕ ΕΙΔΟΣ
2,15%
3,75%
 
ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΣΕ ΧΡΗΜΑ
0,40%
0,80%
 
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
6,67%
13,33%
 
ΕΤΕΑΜ
3,00%
3,00%
ΟΑΕΔ
ΑΝΕΡΓΙΑ
1,83%
3,17%
 
ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ
-
-
 
ΔΛΟΕΜ
-
-
 
ΛΟΓ/ΣΜΟΣ ΑΦΕΡΕΓΓΥΟΤΗΤΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
-
0,15%
 
ΛΑΕΚ
0,10%
0,36%
ΠΡΩΗΝ ΟΕΚ
ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
1,00%
-
ΠΡΩΗΝ ΟΕΕ
ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ
0,35%
-
 
 
8.     Με τις διατάξεις αυτές καταργούνται εισφορές όπου καταβάλλονταν υπέρ των ασφαλιστικών οργανισμών από τρίτους όπου δεν συνδέονται με την ιδιότητα του ασφαλισμένου με τους ασφαλιστικούς φορείς, ενώ ένα μέρος των εισφορών αυτών θα διατίθεται υπέρ του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ).
·        Πρόκειται για το ποσοστό 4% επί των ετησίων συνολικών εσόδων από το ΦΠΑ και ποσοστό 12 % επί του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων υπέρ του ΟΓΑ.
·        Συγκεκριμένα καταργούνται οι εισφορές, υπέρ του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ), του Ταμείου Προνοίας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ), του Οργανισμού Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), του Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Εθνικού Τυπογραφείου (ΤΑΠΕΤ), και του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού ΟΛΘ.
·        Εισφορές υπέρ του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ – τ. ΕΤΕΑΜ) όπου είχαν θεσμοθετηθεί για επικουρικά ταμεία κλάδων που εντάχθηκαν στο ενιαίο Ταμείο, όπως , του τ. ΕΤΕΑΜ – ΤΕΑΕΥΕΕΟ, του τ. ΤΕΑΔΥ, του τ. ΤΑΠΕΑΠΙ του τ. Ταμείου Αρωγής Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορίου – ΤΕΑΔΥ τ. ΤΕΑΠΕΥΔΑΠ του τ. ΤΕΑΧ, του τ. ΤΕΑΠΟΚΑ του τ. ΤΑΔΚΥ του ΤΣΑΥ, του ΤΣΜΕΔΕ και του τ. ΤΕΑΠΕΡΤΤ.
·        Ακόμη εισφορές υπέρ του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Εταιρειών Τσιμέντων του ΤΑΠΙΤ, του Τομέα Πρόνοιας Ορθόδοξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος (ΤΠΟΕΚΕ) του ΤΠΔΥ, του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Εμπορικών, Επαγγελματικών Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων του Κράτους (ΕΒΕΒΕΚ) του ΤΠΔΥ1 του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ιπποδρομιών του ΤΑΠΙΤ του τέως Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Εταιρειών Πετρελαιοειδών (ΤΕΑΠΕΠ) και του Αυτόνομου Οικοδομικού Συνεταιρισμού Αξιωματικών (ΑΟΟΑ), και του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης Επικούρισης Ασφαλιστών και Προσωπικού Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (ΤΕΑ – ΕΑΠΑΕ).
 
9.     Τροποποιούνται οι διατάξεις του Ν.4052/12 οι οποίες αναφέρονται στις Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης και πιο συγκεκριμένα τα άρθρα 116 και 124 του προαναφερθέντα νόμου πιο συγκεκριμένα:
a.     Στο άρθρο 116 δεν επιτρέπεται η απασχόληση σε έμμεσο εργοδότη όταν έχει προβεί εργαζομένων της ίδιας ειδικότητας το προηγούμενο τρίμηνο για οικονομοτεχνικούς λόγους (εξάμηνο ανάφερε η προηγούμενη διάταξη) ή το προηγούμενο εξάμηνο ομαδικές απολύσεις ιδίων ειδικοτήτων (δωδεκάμηνο ανέφερε η προηγούμενη διάταξη)
b.     Στο ίδιο άρθρο 116 του Ν.4052/12 στην ε’ περίπτωση τροποποιείται στο σημείο το οποίο αναφέρει ότι «δεν επιτρέπεται η απασχόληση μισθωτού σε έμμεσο εργοδότη με σύμβαση προσωρινής απασχόλησης με εξαίρεση τους εργατοτεχνίτες οικοδόμους οι οποίοι απασχολούνται σε έργα αρχικού προϋπολογισμού 10.000.000€ και άνω. Για τους απασχολούμενους εργατοτεχνίτες οικοδόμους με σύμβαση προσωρινής απασχόλησης υπόχρεος υποβολής ΑΠΔ  και καταβολής των αναλογουσών ασφαλιστικών εισφορών στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης είναι η Επιχείρηση Προσωρινής Απασχόλησης»
c.      Καταργείται η διάταξη αναφορικά με το ότι οι Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης έχουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του εργοδότη
d.     Στο άρθρο 124 του Ν.4052/12 προστίθεται ότι για την παροχή εργασίας με την μορφή προσωρινής απασχόλησης απαιτείται η προηγούμενη σύμβαση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου μεταξύ της Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης (άμεσος εργοδότης) και του μισθωτού επίσης ότι οι αποδοχές του μισθωτού ο οποίος δεν παρέχει εργασία σε έμμεσο εργοδότη δεν μπορεί να είναι κατώτερες από τις προβλεπόμενες στον εκάστοτε νομοθετικώς καθορισμένο νόμιμο κατώτατο μισθό και κατώτατο ημερομίσθιο για τους εργαζόμενους ιδιωτικού δικαίου όλης της χώρας.       
 
10.             Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται κατά την εξόφληση των αποδοχών του προσωπικού τους να χορηγούν εκκαθαριστικά σημειώματα ή σε περίπτωση εφαρμογής μηχανογραφικού συστήματος ανάλυση μισθοδοσίας. Όλες οι κάθε φύσης αποδοχές του προσωπικού καθώς και οι πάσης φύσης κρατήσεις πρέπει να απεικονίζονται αναλυτικά. Δεν απαιτείται η υπογραφή του εργαζόμενου στην απόδειξη χορήγησης του εκκαθαριστικού σημειώματος. Κάθε παράβαση της ανωτέρω υποχρέωσης του εργοδότη συνεπάγεται τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 24 του Ν.3996/11 δηλ. πρόστιμο από 500€ έως 50.000€.
 
11.             Αναφορικά με την τήρηση του βιβλίου αδειών έχουμε τις εξής τροποποιήσεις:
a.     Κάθε εργοδότης οφείλει να τηρεί ειδικό βιβλίο αδειών το οποίο μπορεί να είναι και σε μορφή μηχανογραφημένων σελίδων. Το ειδικό βιβλίο ή οι μηχανογραφημένες σελίδες πρέπει να φέρουν τα στοιχεία της επιχείρησης καθώς επίσης και να υπάρχουν οι παρακάτω στήλες με τα:
                                                 i.      Ονοματεπώνυμο μισθωτού
                                               ii.      Ημερομηνία πρόσληψης
                                            iii.      Αριθμός δικαιούμενων ημερών αδείας
                                             iv.      Χρονολογία έναρξης και λήξης χορηγηθείσας αδείας
                                               v.      Αποδοχές άδειας
                                             vi.      Επίδομα άδειας
Ειδικότερα οι αποδοχές της άδειας και το επίδομα άδειας συμπληρώνονται στο σύνολο τους μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους λήψης της κανονικής άδειας. Τα παραπάνω στοιχεία πρέπει να είναι στην διάθεση του ΣΕΠΕ κατά την διάρκεια και όταν ασκούν έλεγχο
b.     Ο εργοδότης υποχρεούται να γνωστοποιεί ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» μέσα στον Ιανουάριο κάθε έτους, στοιχεία των εργαζομένων οι οποίοι έλαβαν την ετήσια άδεια το επίδομα αδείας κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος  
Κάθε παράβαση της ανωτέρω υποχρέωσης του εργοδότη συνεπάγεται τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 24 του Ν.3996/11 δηλ. πρόστιμο από 500€ έως 50.000€.
 
12.             Αναφορικά με τους εγγεγραμμένος ανέργους άνω των 25 ετών με διάρκεια ανεργίας μεγαλύτερη των 12 μηνών  όταν προσλαμβάνονται υπάλληλοι ο κατώτατος μισθός αναφορικά με την ωρίμανση μειώνεται σε ποσοστό 5% για κάθε τριετία και συνολικά με 15% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.