Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η νέα ΑΠΔ «εμπλουτισμένη» με εισφορές για επικουρικά ταμεία και εφάπαξ


Picture 0 for Η νέα ΑΠΔ «εμπλουτισμένη» με εισφορές για επικουρικά ταμεία και εφάπαξ
Έναν νέου τύπου "Τειρεσία" για το ασφαλιστικό σύστημα που θα κατατάσσει σε "λευκή ή μαύρη" λίστα τις δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, ανάλογα με το αν καταβάλλουν ή όχι τις εισφορές των εργαζομένων τους, όχι μόνο για κύρια σύνταξη, αλλά για την επικουρική και το εφάπαξ ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας!
 
Το νέο σύστημα καταγραφής των εισφορών θα εφαρμοστεί, όπως αναφέρει σε δημοσίυευμά του ο «Τύπος της Κυριακής», από την 1/1/2014 και θα φέρει ανατροπές σε όλο το φάσμα των παροχών που στο εξής θα δικαιούνται να λαμβάνουν τα εκατομμύρια των μισθωτών.
 
Η ηλεκτρονική καταγραφή όλων των εισφορών θα γίνει μέσω μιας "εμπλουτισμένης" Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης, στην οποία θα προστεθούν νέοι κωδικοί (και ειδικά "κουτάκια") όπου ο κάθε εργοδότης, θα είναι υποχρεωμένος πλέον να αναγράφει, εκτός από τις εισφορές κύριας ασφάλισης, τις εισφορές που παρακρατά από τους εργαζομένους για την επικουρική ασφάλιση (3%) μαζί με την εργοδοτική εισφορά (3%) καθώς και τις κρατήσεις 4% για εφάπαξ βοήθημα που πληρώνουν μόνο οι εργαζόμενοι.
 
Με το νέο σύστημα ο κάθε εργαζόμενος θα μπορεί να ξέρει τί πληρώνει αναλυτικά για κάθε Ταμείο, αλλά αυτό όμως δεν θα του διασφαλίζει ότι θα πάρει και τις ανάλογες παροχές, αν οι εισφορές του απλά δηλωθούν χωρίς να αποδοθούν!
 
Η μεγάλη παγίδα που κρύβει για τους εργαζομένους το πακέτο "όλες οι εισφορές σε μια δήλωση" έχει να κάνει με το γεγονός ότι ακόμη και αν καταγραφούν όλες σε ενιαία ηλεκτρονική βάση, ουδείς μπορεί να τους εγγυηθεί ότι δεν θα κινδυνεύσουν να χάσουν παροχές από τη στιγμή που δεν θα γίνεται έλεγχος στους εργοδότες για το αν κατέβαλαν τις εισφορές που αναλογούν στον κάθε μισθωτό!
 
Οι μόνες εισφορές που είναι εκ του νόμου υποχρεωμένοι να πληρώνουν οι εργοδότες στην κοινωνική ασφάλιση είναι αυτές για κύρια και επικουρική σύνταξη και όχι για το εφάπαξ, όπου υπάρχει μόνον η εισφορά του εργαζομένου, την οποία όμως δεν αποδίδει ο ίδιος, αλλά ο κάθε εργοδότης.
 
Στην περίπτωση, λοιπόν, που δεν θα αποδίδονται στο σύνολό τους ή και καθόλου οι μη υποχρεωτικές εισφορές, όπως αυτή για το εφάπαξ, τότε οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν να τις χάσουν τελείως παρότι θα τις έχουν πληρώσει!
 
Στην πράξη δηλαδή ένας εργαζόμενος μπορεί να έχει μηνιαία κράτηση 4% από το μισθό του για εφάπαξ, να δηλώνεται μέσω της ΑΠΔ που θα κάνει ο εργοδότης για να είναι ασφαλιστικά ενήμερος, αλλά εκείνος που θα ελέγξει αν πράγματι αυτή η εισφορά αποδόθηκε στο Ταμείο θα είναι ο ίδιος ο εργαζόμενος, ο οποίος θα πρέπει να στραφεί κατά του εργοδότη του διεκδικώντας τις μη καταβληθείσες εισφορές του!
 
Το πρόβλημα που θα υπάρξει με την ενσωμάτωση των εισφορών σε μια ενιαία ΑΠΔ έγκειται στο γεγονός ότι οι υποχρεωτικές εισφορές (εκείνες δηλαδή που εκ του νόμου πληρώνει και ο εργοδότης) για κύρια και επικουρική ασφάλιση θα μπορούν να καταλογιστούν στους ασυνεπείς εργοδότες και να αναζητηθούν είτε από το ΙΚΑ είτε από το επικουρικό ταμείο του ιδιωτικού τομέα (ΕΤΕΑ), αλλά δεν θα μπορεί να συμβεί το ίδιο με τις εισφορές για τις οποίες δεν υπάρχει εργοδοτική συμμετοχή, όπως συμβαίνει με το εφάπαξ!
 
Εδώ, λοιπόν, όπως παραδέχτηκαν αρμόδια στελέχη των ασφαλιστικών ταμείων, υπεύθυνος για να αναζητήσει τις τυχόν μη καταβληθείσες εισφορές του από τον εργοδότη του θα είναι ο ίδιος ο εργαζόμενος και όχι το εκάστοτε ταμείο πρόνοιας! Στην περίπτωση που δεν καταβάλλονται στο σύνολό τους οι αναλογούσες εισφορές, τότε οι εργαζόμενοι θα κινδυνεύουν να χάσουν και τις εισφορές αλλά και τις αντίστοιχες παροχές.
 
Μάλιστα, ο κίνδυνος αυτός υπάρχει, εκτός από το εφάπαξ, και στις επικουρικές συντάξεις. Στα μεν ταμεία πρόνοιας πληρώνει μόνο ο εργαζόμενος, αλλά αν δεν την αποδώσει ο εργοδότης η εισφορά δεν υφίσταται! Στα δε επικουρικά ταμεία, υπάρχει μεν εργοδοτική συμμετοχή (3%), αλλά οι εισφορές περίπου 500.000 εργαζομένων -κατά τις εκτιμήσεις του ΕΤΕΑ- που θα έπρεπε να είχαν αποδοθεί σε ταμεία επικουρικής ασφάλισης, αγνοούνται επί χρόνια! Ουδείς γνωρίζει αν έχουν πληρωθεί στο σύνολό τους ή αν σε κάποιες περιπτώσεις δεν έχουν αποδοθεί και καθόλου.
 
Κίνδυνος διαγραφής του ασφαλιστικού παρελθόντος των εργαζομένων
 
Με το σημερινό σύστημα οι εργαζόμενοι "πιστώνονται" ότι έχουν πληρωθεί στο όνομά τους εισφορές 35 ετών, αλλά ακόμη και αν ο χρόνος για τον οποίο καταβλήθηκαν πραγματικά εισφορές είναι μικρότερος, η επικουρική σύνταξη ή το εφάπαξ υπολογίζονται με χρόνο ασφάλισης 35 ετών!
 
Με το νέο σύστημα καταγραφής των εισφορών και των παροχών που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας οι κρατήσεις όλων των μισθωτών από την 1/1/2014 θα καταγράφονται πλέον και για τους τρεις κλάδους (κύρια σύνταξη, επικουρική και εφάπαξ) σε μια "εμπλουτισμένη" Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) έτσι ώστε ο κάθε εργαζόμενος να ξέρει και κυρίως να μπορεί να ελέγξει επακριβώς τι από αυτά που πληρώνει πηγαίνει πραγματικά στο Ταμείο του και τι δικαιούται να λάβει από επικουρική σύνταξη και εφάπαξ.
 
Οι επιχειρήσεις θα ελέγχονται μέσω της ΑΠΔ αν έχουν πληρώσει τις συμπληρωματικές εισφορές (επικουρική και εφάπαξ) και από τη στιγμή που "συλληφθούν" να μην έχουν καταβάλει το σύνολο των εισφορών που δηλώνουν στην ΑΠΔ, τότε θα είναι υποχρεωμένες να τις πληρώσουν τον αμέσως επόμενο μήνα αλλιώς η ΑΠΔ θα απορρίπτεται και θα μπαίνουν στη μαύρη λίστα του "ασφαλιστικού Τειρεσία", με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τις συναλλαγές τους με το κράτος.
 
Τον ίδιο κίνδυνο διατρέχουν όμως οι εργαζόμενοι και με τις εισφορές επικουρικής ασφάλισης, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κανένας έλεγχος και όπως αποκαλύφθηκε στο Ταμείο των εμποροϋπαλλήλων, οι εισφορές για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους πληρώνονταν μόνο στα χαρτιά! Το εν λόγω Ταμείο παρότι με την αναλογία που εμφανίζει (7 ασφαλισμένοι για κάθε 1 συνταξιούχο) θα έπρεπε να έχει πλεόνασμα, εντούτοις βρίσκεται να μπαίνει μέσα με έλλειμμα 300.000 ευρώ το μήνα, ακριβώς επειδή ένα ποσό από τις εισφορές που δηλώνονται (χειρόγραφα) στην πράξη δεν αποδίδεται.
 
Ανάλογη είναι και η εικόνα σε όλα σχεδόν τα επικουρικά ταμεία, καθώς ουδέποτε έχουν καταγράψει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους και πλέον οι συντάξεις που δίνουν βγαίνουν στην ουσία από τις εισφορές που καταβάλουν οι λίγες και συνεπείς επιχειρήσεις, χωρίς να έχει γίνει καμία προσπάθεια αναζήτησης των απολεσθεισών εισφορών!
 
Με την καταγραφή όλων των εισφορών πλέον σε μια ενιαία δήλωση από την 1/1/2014, το υπουργείο επιδιώκει να τραβήξει μια "κόκκινη γραμμή" με το παρελθόν και να εμφανίσει το καινούργιο σύστημα ως μια εξυγιαντική κίνηση στο ασφαλιστικό. Η φάκα όμως που περιμένει τους εργαζομένους είναι ότι αυτή η "κόκκινη γραμμή" μπορεί να διαγράψει από το "ασφαλιστικό παρελθόν τους" τις εισφορές που αγνοούνται και να σηματοδοτήσει μεγάλες μειώσεις στις νέες επικουρικές συντάξεις

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.