Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πώς μπορείτε να αμφισβητήσετε τα τεκμήρια διαβίωσης


Picture 0 for Πώς μπορείτε να αμφισβητήσετε τα τεκμήρια διαβίωσης
Αντιμέτωποι με έναν «Γολγοθά» χρονοβόρων και γραφειοκρατικών διαδικασιών θα βρεθούν φέτος όσοι αποφασίσουν να αμφισβητήσουν τα ποσά των φορολογητέων εισοδημάτων που θα προσδιορίσει το υπουργείο Οικονομικών με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Σύμφωνα με το money-money.gr, η διαδικασία είναι δύσκολη, αλλά φέτος πιο απαραίτητη από ποτέ, καθώς πολλοί φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν φόρο εισοδήματος, ακόμα κι αν δεν έχουν εισόδημα, λόγω των τεκμηρίων διαβίωσης.

Αν το δοκιμάσετε, όμως, η υπομονή σας θα δοκιμαστεί, καθώς, για να εξυπηρετηθείτε, θα απαιτηθεί να στηθείτε σε «ουρές» πολλών μέτρων, στις λίγες πλέον Εφορίες που λειτουργούν στη χώρα μας, μετά το μπαράζ συγχωνεύσεων και καταργήσεων που έλαβαν χώρα τα τελευταία 2 χρόνια.

Φέτος, η αμφισβήτηση είναι εξαιρετικά σημαντική, διότι θα κληθούν να πληρώσουν φόρο ακόμα και άνεργοι ή φορολογούμενοι με πολύ χαμηλό -ακόμα και μηδενικό- εισόδημα, λόγω των τεκμηρίων διαβίωσης.

Όσοι δεν πραγματοποιήσατε το 2012 τις δαπάνες διαβίωσης που προκύπτουν με βάση τα τεκμήρια για τα σπίτια, τα αυτοκίνητά σας και τα λοιπά περιουσιακά στοιχεία σας και ως εκ τούτου εκτιμάτε ότι οι επιβαρύνσεις που προκύπτουν για σας με βάση τα τεκμήρια είναι άδικες θα πρέπει να γνωρίζετε ότι:

Τα "πραγματικά περιστατικά"

1) Το συνολικό ποσό του τεκμαρτού εισοδήματος που προσδιορίζεται με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης (τις «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης»), μπορείτε να το αμφισβητήσετε, εφόσον αποδείξετε, με βάση πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία που θα επικαλεστείτε, ότι οι πραγματικές δαπάνες διαβίωσής σας και των μελών της οικογενείας σας ήταν μικρότερες από αυτές που προκύπτουν με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Η νομοθεσία αναφέρει ενδεικτικά μόνο ορισμένες περιπτώσεις φυσικών προσώπων που μπορούν να αμφισβητήσουν τα τεκμήρια. Οι περιπτώσεις αυτές αφορούν φορολογούμενους οι οποίοι:

α) υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους στις Ένοπλες Δυνάμεις.

β) είναι φυλακισμένοι.

γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική.

δ) είναι άνεργοι και είναι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ ή δικαιούνται βοήθημα ανεργίας.

ε) συγκατοικούν με συγγενείς πρώτου βαθμού και έχουν μειωμένες δαπάνες διαβίωσης, γιατί αποδεικνύεται ότι στις δαπάνες συμβάλλουν οι συγγενείς αυτοί οι οποίοι πραγματοποιούν εισόδημα από εμφανείς πηγές.

στ) είναι ορφανοί ανήλικοι, οι οποίοι έχουν στην κυριότητά τους επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, από κληρονομιά του πατέρα ή της μητέρας τους.

ζ) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι από γεγονότα ανώτερης βίας πραγματοποίησαν δαπάνη μικρότερη από την αντικειμενική.

Τα δικαιολογητικά

2) Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία θέλετε να αμφισβητήσετε το ύψος του εισοδήματος που σάς προσδιόρισαν τα τεκμήρια, πρέπει να προσέλθετε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προσκομίζοντας όλα τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών σας. Οφείλετε δε να υποβάλετε αίτηση και να συνυποβάλετε τα δικαιολογητικά που έχετε φέρει μαζί σας. Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. οφείλει από την πλευρά του να ελέγξει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων που θα έχετε προσκομίσει και εφόσον διαπιστώσει ότι αυτά ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα είναι υποχρεωμένος να μειώσει ανάλογα το ετήσιο ποσό τεκμαρτού εισοδήματος το οποίο προσδιορίστηκε από τα τεκμήρια διαβίωσης.

Όλα αυτά όμως είναι η απλή θεωρία, όπως αποτυπώνεται μέσα από τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας.

Πρώτα το εκκαθαριστικό

Στην πράξη, τα πράγματα δεν θα είναι καθόλου εύκολα φέτος αν επιδιώξετε να ακολουθήσετε τη διαδικασία αμφισβήτησης των τεκμηρίων διαβίωσης.

Φέτος που οι δηλώσεις υποβάλλονται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά από όλα τα φυσικά πρόσωπα, όποιος θέλει να αμφισβητήσει τα τεκμήρια οφείλει πρώτα να έχει υποβάλει τη δήλωσή του μέσω του ΤΑΧΙSNET και να περιμένει να του σταλεί από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών το εκκαθαριστικό σημείωμα με το «χαράτσι» που θα του έχουν προσδιορίσει τα τεκμήρια διαβίωσης.

Στη συνέχεια, μαζί με το εκκαθαριστικό σημείωμα που θα έχει λάβει και με τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα έχει μαζέψει πρέπει να μεταβεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προκειμένου να υποβάλει την αίτηση για την αμφισβήτηση των τεκμηρίων διαβίωσης. Ουσιαστικά θα πρέπει να περιμένει να του καταλογιστεί πρώτα ο εξωπραγματικός φόρος με βάση τα τεκμήρια και στη συνέχεια να ξεκινήσει το δρόμο για τον «Γολγοθά» που συνεπάγεται η διαδικασία αμφισβήτησης των τεκμηρίων.

Ρεκόρ τεκμηρίων

Φέτος αναμένεται να είναι περισσότεροι από κάθε άλλη χρονιά αυτοί που θα επιδιώξουν να αμφισβητήσουν τεκμήρια. Κι αυτό διότι υπάρχουν πάρα πολλοί φορολογούμενοι - άνεργοι, χαμηλόμισθοι, χαμηλοσυνταξιούχοι και αυτοαπασχολούμενοι με ζημιές ή πολύ πενιχρά κέρδη από την άσκηση των δραστηριοτήτων τους - οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν εξωπραγματικούς φόρους με βάση ανύπαρκτα εισοδήματα τα οποία θα έχουν προσδιοριστεί αυτόματα, με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Όλοι αυτοί οι φορολογούμενοι, οι οποίοι υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 2.000.000 αναμένεται να προσέλθουν μαζικά στις Δ.Ο.Υ. με τα εκκαθαριστικά και τα αναγκαία δικαιολογητικά ανά χείρας, για να αμφισβητήσουν το ύψος των τεκμαρτών εισοδημάτων που θα τους έχουν προσδιορίσει τα τεκμήρια και να ζητήσουν τη διαγραφή των εξωπραγματικών φόρων που θα τους έχουν καταλογιστεί.

Λιγότερες Δ.Ο.Υ.

Αν ληφθεί επιπλέον υπόψη ότι οι Δ.Ο.Υ. στις οποίες θα πρέπει να προσέλθουν όλοι αυτοί οι φορολογούμενοι είναι φέτος πολύ λιγότερες λόγω των καταργήσεων και των συγχωνεύσεων που έχουν γίνει τα τελευταία 2 χρόνια, γίνεται αντιληπτό ότι η εξυπηρέτηση τόσο μεγάλου αριθμού πολιτών από πολύ λιγότερες σε αριθμό υπηρεσίες και πολύ λιγότερους υπαλλήλους θα έχει ως συνέπεια να παρατηρηθούν μεγάλη κοσμοσυρροή και τεράστιες «ουρές» στις περισσότερες Δ.Ο.Υ. της χώρας.

Ουσιαστικά, πάρα πολλοί φορολογούμενοι οι οποίοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τους άδικους φόρους των τεκμηρίων θα ταλαιπωρηθούν αφάνταστα στην προσπάθειά τους να πείσουν τους υπαλλήλους των Δ.Ο.Υ. να μειώσουν τα τεκμήρια που θα τους έχουν καταλογιστεί και να τους απαλλάξουν από τις δυσβάστακτες επιβαρύνσεις.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.