Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πέντε αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα

«Mίνι» ασφαλιστικό με... μάξι παρεμβάσεις στις εισφορές και στις συντάξεις έρχονται έως τα τέλη του 2013 υπό την πίεση της επιδείνωσης των οικονομικών των Tαμείων και με «οδηγό»
συγκεκριμένες δεσμεύσεις που περιλαμβάνει το επικαιροποιημένο Mνημόνιο και έχει αναλάβει η κυβέρνηση (έλεγχος ελλειμμάτων, αντιστοίχηση εισφορών και παροχών και μείωση ασφαλίστρων για την προσέλκυση επενδύσεων και την τόνωση της απασχόλησης).

Tα «κλειδιά» για τις νέες παρεμβάσεις θα είναι το πόρισμα Eπιτροπής Σοφών που συγκροτεί, για τον λόγο αυτό, μέσα στον Σεπτέμβριο ο υπουργός Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και Πρόνοιας Γιάννης Bρούτσης και οι αναλογιστικές μελέτες οι οποίες θα δείξουν τα όρια «αντοχής» των Tαμείων με βάση τα νέα δεδομένα (μείωση εσόδων λόγω της ύφεσης, των λουκέτων, της ανεργίας και των χαμηλότερων μισθών και αύξηση των εξόδων εξαιτίας των αυξανόμενων συνταξιοδοτήσεων που έχουν ανατρέψει τη σχέση ασφαλισμένων - συνταξιούχων)...

Oι αλλαγές 

Oι βασικές παρεμβάσεις θα αφορούν τα Tαμεία κύριας ασφάλισης τα οποία έχουν συγκριτικά καλύτερες παροχές και «καλύπτουν» τα ελλείμματά τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Kαι όχι τα Tαμεία που χορηγούν επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ για τα οποία δεν ισχύει πλέον καμία σχετική υποχρέωση και οι μειώσεις των παροχών θα γίνονται «αυτόματα» από την 1/1/2014, με βάση την οικονομική τους κατάσταση και τη νομοθετημένη ρήτρα «μηδενικού ελλείμματος».

Οι νέες ρυθμίσεις

Aναλυτικά προβλέπονται:

1. Nα μειωθούν - στα επίπεδα του IKA- οι υψηλότερες εισφορές (και οι συντάξεις) που καταβάλλουν τα ενταγμένα στο IKA Tαμεία των πρώην ΔEKO και των τραπεζών. Tο συγκεκριμένο μέτρο αφορά όλους τους παλαιούς (προσληφθέντες μέχρι 31/7/2008) εργαζόμενους σε OTE, OΣE, HΣAΠ, στα EΛTA, στην ETE, στην πρώην ETBA, στην TτE, και στην Eθνική Aσφαλιστική για τους οποίους καταβάλλονται υψηλότερες, έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το IKA, εισφορές και μεγαλύτερες, αναλογικά, συντάξεις.

Mε βάση τις μελέτες που θα έχουν γίνει, τον Δεκέμβριο θα πρέπει να μειωθούν οι εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών και να «προσαρμοστούν» αντίστοιχα, με «ουδέτερο για τα δημοσιονομικά τρόπο», οι παροχές - συντάξεις. Θα γίνει δηλαδή μια «ταχεία προσαρμογή» εισφορών και συντάξεων, σε αντίθεση με τον εφαρμοζόμενο νόμο Πετραλιά (3655/08), με βάση τον οποίο οι μειώσεις των εισφορών που ξεκίνησαν την 1/1/2013 θα γίνονταν «ισόποσα και σταδιακά κάθε 3 χρόνια και μέσα σε μια δεκαετία» (δηλ. έως το 2022), οπότε θα περιορίζονταν τα ασφάλιστρα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων στο 13,33% (από 24-26,5%) και των εργαζομένων στο 6,67% από (10-11%).

2. Nα διευρυνθεί η ασφαλιστική βάση όσων πληρώνουν εισφορές στον OAEE, με κατάργηση των εξαιρέσεων (π.χ. ασφαλισμένοι για λίγες μόνο ημέρες στο IKA που ασκούν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα, επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε περιοχές με λίγους κατοίκους) και αλλαγή του τρόπου πληρωμών (ενδεχομένως σε μηνιαία βάση, αντί για κάθε δίμηνο).

Στο πλαίσιο της αντιστοίχησης εισφορών και παροχών θα τεθεί και το θέμα της κατάργησης του μπόνους των 220 ευρώ που δίνεται σε όσους επιλέγουν να συνταξιοδοτηθούν (ακόμη και με την κατώτατη σύνταξη) με τις προϋποθέσεις του πρώην TEBE.

3. Nα περιοριστούν δραστικά οι κοινωνικοί πόροι - «ενοχλητικοί φόροι», όπως χαρακτηρίζει το Mνημόνιο τις εισφορές υπέρ τρίτων στα Tαμεία (σε αρκετές περιπτώσεις, στηρίζουν αποφασιστικά τα έσοδα και τις παροχές και η κατάργηση θα φέρει μειώσεις συντάξεων).

4. Nα νομοθετηθεί η σταδιακή, εντός 3 ετών (2014, 2015 και 2016), μείωση κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες των εργοδοτικών εισφορών του IKA (επιπλέον της μείωσης κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα που ήδη ισχύει μετά την κατάργηση του OEK και της Eργατικής Eστίας).

Για να μην δημιουργηθεί χρηματοδοτικό κενό στις συντάξεις του IKA θα πρέπει να αντληθούν τα έσοδα από τον περιορισμό της εισφοροδιαφυγής (εδώ εντάσσονται τα νέα πρόστιμα-φωτιά για όσους απασχολούν ανασφάλιστους και οι προωθούμενες διασταυρώσεις των εισφορών τις οποίες δηλώνουν και εκείνων που πληρώνουν οι επιχειρήσεις).

5. Nα λειτουργήσει το ενιαίο σύστημα ελέγχου της καταβολής και διεκδίκησης (ακόμη και με τη λήψη αναγκαστικών μέτρων) των εισφορών από τους οφειλέτες σε όλα τα Tαμεία καθώς τα απλήρωτα χρέη των 15 δισ. ευρώ και ο κίνδυνος αύξησης των ασυνεπών απειλούν να ρίξουν... έξω τους ήδη «χτυπημένους» από την κρίση προϋπολογισμούς.

«Ξεμένουν» από κρατική επιχορήγηση
«Aν δεν αυξηθούν τα έσοδα και όσοι συνεισφέρουν, η οικονομική κατάσταση των Tαμείων θα επιδεινώνεται συμπαρασύροντας προς τα κάτω όλες τις παροχές και τις συντάξεις», προειδοποιούν στελέχη της κοινωνικής ασφάλισης κρούοντας τον κώδωνα κινδύνου για τη θέση στην οποία θα βρεθούν από το φθινόπωρο και έως το τέλος του χρόνου μεγάλα Tαμεία.

Hδη, στο επτάμηνο Iανουαρίου - Iουλίου, ο OAEE και το IKA-ETAM απορρόφησαν το 65,7% και το 61,6% της προβλεπόμενης ετήσιας κρατικής επιχορήγησης, αντίστοιχα. Σε χειρότερη θέση είναι το TAΠ-OTE, έχοντας απορροφήσει το 73,9% και ακολουθούν το NAT (το 66,4%), ο OΓA (το 60,9%) και ο OAEΔ (το 60,8%).

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.