Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οριστική κατάργηση του επιδόματος γάμου από την 1η Απριλίου

Την κατάργηση των επιδόματος γάμου αντιμετωπίζουν από τη Δευτέρα, 1 Απριλίου, 300 χιλιάδες περίπου εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα μετά τη λήξη και της τρίμηνης μετενέργειας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Παράλληλα παύουν να ισχύουν και μια σειρά από θεσμικού χαρακτήρα ρυθμίσεις, που περιλαμβάνονταν στη σύμβαση αλλά δεν έχουν κατοχυρωθεί νομοθετικά, ορισμένες από τις οποίες αντανακλούν και στο ύψος των αμοιβών.

Το επίδομα γάμου έχει καταργηθεί για την πλειοψηφία των εργαζομένων, που καλύπτονταν από κλαδικές συμβάσεις, από τις 14 Φεβρουαρίου του 2012, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του υπουργικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με αυτή, διατηρούντο σε ισχύ μόνο οι όροι των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που αφορούσαν, τον εισαγωγικό βασικό μισθό ή ημερομίσθιο, τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών και επικίνδυνης εργασίας.

Με την ίδια πράξη περιορίστηκε μεταξύ άλλων, η μετενέργεια των συλλογικών συμβάσεων σε τρεις μήνες από τη λήξη τους, μειώθηκε ο βασικός μισθός κατά 22% και καταργήθηκε η δυνατότητα των συνδικάτων για μονομερή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας.

Το επίδομα γάμου είχαν δικαίωμα να μην το καταβάλλουν ήδη από τις 12 Νοεμβρίου του 2012, όσες επιχειρήσεις δεν είναι μέλη εργοδοτικών οργανώσεων, αφού με άλλη νομοθετική ρύθμιση, έχει ορισθεί ότι η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση δεσμεύει μόνο τις επιχειρήσεις που είναι μέλη των φορέων που την υπογράφουν.

Παράλληλα από την 1η Απριλίου τίθεται σε ισχύ, ο νέος μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, βάσει του οποίου, την τελική απόφαση θα λαμβάνει πλέον η εκάστοτε κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός δεν υποκαθιστά τους μισθούς που ορίζονται με κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας αλλά ορίζει τα κατώτατα όρια για όλη την οικονομία λαμβάνοντας υπόψη, την αγοραστική δύναμη των πλέον χαμηλότερα αμειβομένων και των εργαζομένων στον άτυπο τομέα της οικονομίας.

Στη διαβούλευση θα παίρνουν μέρος οι εκπρόσωποι των οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών: Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ), Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), Ελληνική Ένωση Τραπεζών, και Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Θα μετέχουν επίσης, οι ερευνητικοί και επιστημονικοί φορείς: Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), Ερευνητικό ινστιτούτο της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ- ΑΔΕΔΥ), το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η Εθνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, (ΟΑΕΔ), η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) και το ΙΝΣΕΤΕ. Θα υπάρχει επίσης και η γνωμοδότηση της Οικονομικής Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ).

Ήδη η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή -στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι συνδικάτων και εργοδοτών- προετοιμάζει, σύμφωνα με στελέχη της επιτροπής, πρόταση για τη νομοθετική κατοχύρωση θεσμικού χαρακτήρα προβλέψεων της Εθνικής και κλαδικών συμβάσεων που έχουν κατά καιρούς υπογραφεί, με στόχο "τη δημιουργία μιας γραμμής ύστατης άμυνας των εργαζομένων".

Ωστόσο, στελέχη της ΓΣΕΕ αναφέρουν ότι δεν έχει νόημα η συμμετοχή του συνδικάτου σε διαβούλευση για τον βασικό μισθό, εφόσον τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ο υπουργός Εργασίας, τάσσονται όμως υπέρ της υπογραφής νέας Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και υποστηρίζουν ότι εκτός από τον μισθό απαιτείται ρύθμιση και συμφωνία σε μια σειρά θεσμικά και εργασιακά ζητήματα όπως οι άδειες ή ο χρόνος εργασίας.

Η θέση αυτή βρίσκει σύμφωνους, σύμφωνα με πληροφορίες, όλους τους κοινωνικούς εταίρους που βρίσκονται σε συνεννόηση, προκειμένου να ξεκινήσουν την διαπραγμάτευση για τη νέα Εθνική Σύμβαση Εργασίας.

Η διαπραγμάτευση όμως δεν μπορεί να ξεκινήσει όσο η ΓΣΕΕ παραμένει ακέφαλη, καθώς μετά τις πρόσφατες αρχαιρεσίες που έγιναν στο πλαίσιο του 35ου συνεδρίου της, δεν έχει συγκροτηθεί το νέο προεδρείο της Συνομοσπονδίας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νέος νόμος για τη βραχυχρόνια μίσθωση και τη κατάταξη καταλυμάτων: Όλα όσα ορίζονται

Με τον νέο νόμο Ν.5170/2025 ορίζονται οι προδιαγραφές ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων . Αναλυτικότερα, με το άρθρο 3 του εν λόγω νόμου ορίζεται ότι τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια θα πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προδιαγραφές , σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν.4446/2016 : α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό, β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν, γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης...

Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Όλα τα μέτρα

    Φορολογικό νομοσχέδιο: 12 μειώσεις φόρων, κίνητρα σε επιχειρήσεις και μεταρρυθμίσεις στη φορολογική νομοθεσία - Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 400 εκατ. ευρώ για την άμεση χρηματοδότηση σημαντικών έργων και υποδομών Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση: 12 μειώσεις φόρων και μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών, σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Στο νομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνονται, επίσης, μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν τη φορολογική νομοθεσία, όπως το νέο πλαίσιο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων με εκπτώσεις για τους συνεπείς και κυρώσεις για κρατικούς λειτουργούς και εταιρίες που θα καθυστερή...

Οι νέες ασφαλιστικές κατηγορίες Ελ. Επαγγελματιών, Αυτοαπασχολούμενων, Αγροτών για το 2025

Αναπροσαρμογή ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών και ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών από 1.1.2025. Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Έχοντας υπόψη:... .... διαπιστώνουμε: Άρθρο 1 Ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών Το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών της παρ. 2.α του άρθρου 5 και της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4387/2016 για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών προσαυξάνεται κατά 2,7 % και διαμορφώνεται στο ποσό των 7.572,62 ευρώ. Άρθρο 2 Ασφαλιστικές κατηγορίες και εισφορές αυτοτελώς απασχολουμένων και ελεύθερων επαγγελματιών για κύρια σύνταξη Τα προβλεπόμενα από τις παρ. 1 και 3 του άρθρου 39 του ν. 4387/2016 ποσά των ασφαλιστικών κατηγοριών για την καταβολή της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς κύριας σύνταξης των αυτοτελώς απασχολουμένων και των ελευθέρων επαγγελματιών ασφαλισμένων του e-Ε.Φ.Κ.Α. προσαυξάνονται κατά 2,7 % και διαμορφώνονται ως εξής: Αυτοτελώς Απασχολούμενοι και Ελεύθεροι Επαγγελματίες Ασφαλι...