Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οριστική κατάργηση του επιδόματος γάμου από την 1η Απριλίου

Την κατάργηση των επιδόματος γάμου αντιμετωπίζουν από τη Δευτέρα, 1 Απριλίου, 300 χιλιάδες περίπου εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα μετά τη λήξη και της τρίμηνης μετενέργειας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Παράλληλα παύουν να ισχύουν και μια σειρά από θεσμικού χαρακτήρα ρυθμίσεις, που περιλαμβάνονταν στη σύμβαση αλλά δεν έχουν κατοχυρωθεί νομοθετικά, ορισμένες από τις οποίες αντανακλούν και στο ύψος των αμοιβών.

Το επίδομα γάμου έχει καταργηθεί για την πλειοψηφία των εργαζομένων, που καλύπτονταν από κλαδικές συμβάσεις, από τις 14 Φεβρουαρίου του 2012, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του υπουργικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με αυτή, διατηρούντο σε ισχύ μόνο οι όροι των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που αφορούσαν, τον εισαγωγικό βασικό μισθό ή ημερομίσθιο, τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών και επικίνδυνης εργασίας.

Με την ίδια πράξη περιορίστηκε μεταξύ άλλων, η μετενέργεια των συλλογικών συμβάσεων σε τρεις μήνες από τη λήξη τους, μειώθηκε ο βασικός μισθός κατά 22% και καταργήθηκε η δυνατότητα των συνδικάτων για μονομερή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας.

Το επίδομα γάμου είχαν δικαίωμα να μην το καταβάλλουν ήδη από τις 12 Νοεμβρίου του 2012, όσες επιχειρήσεις δεν είναι μέλη εργοδοτικών οργανώσεων, αφού με άλλη νομοθετική ρύθμιση, έχει ορισθεί ότι η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση δεσμεύει μόνο τις επιχειρήσεις που είναι μέλη των φορέων που την υπογράφουν.

Παράλληλα από την 1η Απριλίου τίθεται σε ισχύ, ο νέος μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, βάσει του οποίου, την τελική απόφαση θα λαμβάνει πλέον η εκάστοτε κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός δεν υποκαθιστά τους μισθούς που ορίζονται με κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας αλλά ορίζει τα κατώτατα όρια για όλη την οικονομία λαμβάνοντας υπόψη, την αγοραστική δύναμη των πλέον χαμηλότερα αμειβομένων και των εργαζομένων στον άτυπο τομέα της οικονομίας.

Στη διαβούλευση θα παίρνουν μέρος οι εκπρόσωποι των οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών: Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ), Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), Ελληνική Ένωση Τραπεζών, και Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Θα μετέχουν επίσης, οι ερευνητικοί και επιστημονικοί φορείς: Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), Ερευνητικό ινστιτούτο της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ- ΑΔΕΔΥ), το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η Εθνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, (ΟΑΕΔ), η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) και το ΙΝΣΕΤΕ. Θα υπάρχει επίσης και η γνωμοδότηση της Οικονομικής Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ).

Ήδη η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή -στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι συνδικάτων και εργοδοτών- προετοιμάζει, σύμφωνα με στελέχη της επιτροπής, πρόταση για τη νομοθετική κατοχύρωση θεσμικού χαρακτήρα προβλέψεων της Εθνικής και κλαδικών συμβάσεων που έχουν κατά καιρούς υπογραφεί, με στόχο "τη δημιουργία μιας γραμμής ύστατης άμυνας των εργαζομένων".

Ωστόσο, στελέχη της ΓΣΕΕ αναφέρουν ότι δεν έχει νόημα η συμμετοχή του συνδικάτου σε διαβούλευση για τον βασικό μισθό, εφόσον τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ο υπουργός Εργασίας, τάσσονται όμως υπέρ της υπογραφής νέας Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και υποστηρίζουν ότι εκτός από τον μισθό απαιτείται ρύθμιση και συμφωνία σε μια σειρά θεσμικά και εργασιακά ζητήματα όπως οι άδειες ή ο χρόνος εργασίας.

Η θέση αυτή βρίσκει σύμφωνους, σύμφωνα με πληροφορίες, όλους τους κοινωνικούς εταίρους που βρίσκονται σε συνεννόηση, προκειμένου να ξεκινήσουν την διαπραγμάτευση για τη νέα Εθνική Σύμβαση Εργασίας.

Η διαπραγμάτευση όμως δεν μπορεί να ξεκινήσει όσο η ΓΣΕΕ παραμένει ακέφαλη, καθώς μετά τις πρόσφατες αρχαιρεσίες που έγιναν στο πλαίσιο του 35ου συνεδρίου της, δεν έχει συγκροτηθεί το νέο προεδρείο της Συνομοσπονδίας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.