Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιβεβλημένη και δίκαια η αύξηση του κατώτατου μισθού

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

17 Μαρτίου 2023

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Κ. Χατζηδάκης: Επιβεβλημένη και δίκαια η αύξηση του κατώτατου μισθού

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ το μήνα από 1ης Απριλίου επιβάλλεται από τις αυξημένες ανάγκες των εργαζόμενων και στηρίζεται στη δυναμική που έχει αναπτύξει τα τελευταία τέσσερα χρόνια η οικονομία. Είναι μια αύξηση σημαντική και δίκαια, που λαμβάνει υπόψη αφενός το χρέος για στήριξη των εργαζόμενων ιδιαίτερα σε συνθήκες αυξημένου εισαγόμενου πληθωρισμού και αφετέρου τις αντοχές των επιχειρήσεων.

Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου την απόφαση της κυβέρνησης για αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομίσθιου στα 780 ευρώ και 34,84 ευρώ αντίστοιχα, από 1ης Απριλίου, ύστερα από τη διαβούλευση με κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς που προηγήθηκε.

Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη οι εξής παράγοντες: η ανεργία, η οποία από 17,5 % το 2019 έπεσε στο 10,8 % τον Ιανουάριο, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας που προκύπτει από την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, η ανάκαμψη της οικονομίας που αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος, η πορεία του πληθωρισμού ο οποίος αν και αποκλιμακώνεται θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με κριτήριο το ΑΕΠ και το ύψος του κατώτατου μισθού.

Σημείωσε ωστόσο ότι η ανεργία δεν πέφτει αυτόματα. «Έπεσε από το 17,5 στο 10,8 % γιατί συνέτρεξαν μια σειρά πολιτικές και οικονομικές προϋποθέσεις, δηλαδή κυβερνητική σταθερότητα, σοβαρότητα και θετικό κλίμα στην οικονομία. Αν δεν υπάρχουν αυτά, η ανεργία θα πάρει και πάλι τον ανήφορο», τόνισε.

Παρουσιάζοντας αναλυτικότερα τις κυβερνητικές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό  ο κ. Χατζηδάκης στάθηκε στα εξής:

1. Εξέλιξη του κατώτατου μισθού: Από 650 ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και 780 ευρώ από τον Απρίλιο του 2023. Σωρευτικά η αύξηση διαμορφώνεται στο 20%. Αν συνυπολογιστούν τα δώρα και το επίδομα άδειας (το γεγονός δηλαδή ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο) ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση διαμορφώνεται στα 910 ευρώ, ή 152 ευρώ το μήνα περισσότερα σε σχέση με το 2019.

2. Καθαρές αποδοχές: Ο καθαρός μισθός μετά από φόρους και εισφορές γίνεται 667 ευρώ το μήνα (778 με δώρα και επίδομα άδειας) από 548 ευρώ το 2019 (639 με δώρα και επίδομα άδειας). Συνολικά οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα εισπράττουν τρεις επιπλέον καθαρούς μισθούς σε σχέση με το 2019 σε ετήσια βάση, καθώς οι ετήσιες αποδοχές αυξάνονται από 7.667 ευρώ το 2019 σε 9.336 ευρώ το 2023 (συν 1.669 ευρώ  ή 21,8 %).

3. Πλήθος εργαζόμενων που καλύπτονται: Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι 585.000, κατά 60.000 λιγότεροι σε σχέση με το 2021. «Αυτό δείχνει τη δυναμική της οικονομίας, καθώς αρκετοί εργαζόμενοι που αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό  τώρα παίρνουν υψηλότερες αμοιβές», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. Υπενθύμισε επίσης ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ οι μέσες αμοιβές το 2022 αυξήθηκαν κατά 12,4 % σε σχέση με το 2019.

4. Τριετίες: Έχουν ρυθμιστεί από το 2012 και τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις έχουν εφαρμόσει αυτή τη ρύθμιση. Όσοι είχαν συμπληρώσει τουλάχιστον μία τριετία στην εργασία τους μέχρι το Φεβρουάριο του 2012, έχουν επιπλέον αποδοχές οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 30 % ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας.

5. Σύγκριση με την ΕΕ: Με την αύξηση που αποφασίστηκε η Ελλάδα ανεβαίνει στην 10η θέση μεταξύ των 22 χωρών - μελών της ΕΕ που έχουν κατώτατο μισθό, από την 13η θέση προηγουμένως. Σε όρους αγοραστικής δύναμης, ανεβαίνει στην 13η θέση από 18η προηγουμένως. «Δεν πανηγυρίζουμε, αλλά η εξέλιξη δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ανέβει αρκετά σκαλοπάτια και ότι μια σοβαρή διακυβέρνηση με μια δυναμική οικονομία μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη θετικότερα αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός.

6. Σύγκριση με τον πληθωρισμό: Από το 2019 μέχρι και το 2023, με βάση τις προβλέψεις για την πορεία του πληθωρισμού που περιλαμβάνονται στον κρατικό προϋπολογισμό, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξάνεται κατά 15,1 %. Η αύξηση του κατώτατου μισθού στο ίδιο διάστημα είναι 20 %, δηλαδή 5 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον πληθωρισμό.

7. Προεκλογικές δεσμεύσεις: Η Νέα Δημοκρατία είχε δεσμευθεί προεκλογικά για διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού σε σχέση με το ΑΕΠ. Από το 2019 (δεδομένου ότι μεσολάβησε ύφεση του 2020, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς λόγω του κορονοϊού) έχουμε αύξηση του ΑΕΠ κατά 6,5 %, που σημαίνει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι τριπλάσια. «Όχι μόνο τηρήσαμε την δέσμευση αλλά προχωρήσαμε πολύ περισσότερο», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναφέρθηκε ακόμη σε σειρά μέτρων υπέρ των εργαζόμενων που εφαρμόζει η κυβέρνηση λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν, όπως η επιδότηση στην κατανάλωση ρεύματος και φυσικού αερίου, η προπληρωμένη κάρτα για αγορά καυσίμων κίνησης, το market pass, το αυξημένο επίδομα θέρμανσης, κ.ά.

Σε ερώτηση για τις ασφαλιστικές εισφορές ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι ισχύει η δέσμευση του πρωθυπουργού για περαιτέρω μείωση (πέρα από τη μείωση κατά 4,4 μονάδες που έχει ήδη εφαρμοστεί). «Η γενική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα επιτρέψει να προχωρήσουμε με πολύ πιο δομημένο τρόπο στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς θα οδηγήσει σε έλεγχο της παραβατικότητας και περισσότερη ασφαλιστική ύλη», τόνισε. Εξάλλου, αναφορικά με την πρόταση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τον κατώτατο μισθό ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι ο κ. Τσίπρας μέχρι το φθινόπωρο πρότεινε 800 ευρώ, ενώ τώρα προτείνει 880 ευρώ υπερακοντίζοντας στη ΓΣΕΕ που πρότεινε 826 ευρώ. «Κατά το βασιλικότερος του βασιλέως, εμφανίζεται εργατικότερος των εργατών. Αν εμείς φθάναμε στα 880 ευρώ, θα έλεγε ότι εννοούσε 980. Δεν μπορούμε να κάνουμε με αυτόν τον τρόπο σοβαρή πολιτική», τόνισε ο υπουργός.

Κλείνοντας την τοποθέτηση του, ο κ. Χατζηδάκης είπε: «Φτάσαμε εδώ γιατί αντέχει η οικονομία. Και η οικονομία αντέχει γιατί μειώθηκαν ο φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, απλουστεύθηκε το αδειοδοτικό περιβάλλον και έχει σταλεί μήνυμα σοβαρότητας και εμπιστοσύνης στους επενδυτές. Προχωρούμε μπροστά μην ξεχνώντας ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς  επιχειρήσεις, αλλά και ότι δεν μπορούν να υπάρξουν και επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους στα κεραμίδια. Θέλουμε να συνδυάσουμε την ανάπτυξη με την κοινωνική συνοχή, το αναπτυξιακό με το κοινωνικό μέρισμα. Αυτά υπηρετούν οι σημερινές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό».

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.