Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχεδιάζεται ενοποίηση Α.Φ.Μ. και Α.Μ.Κ.Α. από το 2017

Η ενοποίηση του AΦM και του AMKA προβλέπεται από τη μελέτη του ΚΕΠΕ για το ασφαλιστικό, στα πλαίσια της διαδικασίας είσπραξης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης από τις φορολογικές αρχές.

Το ΚΕΠΕ θεωρεί ότι θα ήταν πολύ χρήσιμη η ενοποίηση ΑΜΚΑ και ΑΦΜ υπό τη μορφή ενός μοναδικού κωδικού, κοινός για όλες τις φορολογικές και ασφαλιστικές αρχές.

Στο προσχέδιο της σχετικής μελέτης που έχει παραδώσει στην ηγεσία του υπουργείου Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και στους διοικητές των Ταμείων, ότι με τον τρόπο αυτό «θα διευκολυνθεί η μετάβαση των πράξεων είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών από τις φορολογικές αρχές, καθώς σε ένα αρχείο θα περιλαμβάνονται όλες οι ατομικές πληροφορίες και δεν θα τίθεται καν ζήτημα διασταύρωσης πληροφοριών ή κοινού λογισμικού».

Ενοποίηση ΑΦΜ και ΑΜΚΑ: Ποιες είναι οι διασταυρώσεις και πώς θα βοηθήσουν στην διαδικασία είσπραξης των οφειλών

H ενοποίηση του AΦM και του AMKA θεωρείται ότι θα διευκολύνει -και πριν από την τελική φάση της συγχώνευσης της είσπραξης των εισφορών και των φόρων- και άλλες διαδικασίες για την ενίσχυση των εσόδων των Ταμείων στην τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία, όπως:

• Tις διασταυρώσεις με τα στοιχεία που διαθέτουν οι φορολογικές αρχές για το οικονομικό «προφίλ» των οφειλετών. Tο KEΠE υπογραμμίζει σχετικά ότι «είναι αδιανόητο, με τη δικαιολογία των προσωπικών δεδομένων, το κράτος να μην γνωρίζει τα περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών του».

Kαι προτείνει τη συστηματική και αυτοματοποιημένη (και όχι κατά περίπτωση, όπως γίνεται σήμερα) διασύνδεση του Κέντρου Eίσπραξης Aσφαλιστικών Οφειλών και των Ταμείων με τις φορολογικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη το φορολογικό απόρρητο.

• Tον αυτόματο συμψηφισμό ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών με επιστροφές φόρων (ΦΠA και ΦMY) ή πληρωμές επιδοτήσεων από τον OΠEKEΠE για τους ασφαλισμένους στον OAEE και τον OΓA. Tο μέτρο, νομοθετημένο από τον Απρίλιο του 2014, άρχισε να εφαρμόζεται μέσω του KEAO και με τη συνδρομή της HΔIKA, αλλά όχι αυτοματοποιημένα.

• Tην παρακολούθηση των τρεχουσών πληρωμών εργοδοτών για κάθε ασφαλισμένο, όπως και κάθε άλλου υπόχρεου, και τον άμεσο εντοπισμό διαφορών (εισφορο-αποφυγή) και καθυστερήσεων με στόχο την αποτροπή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων. Σε αυτή τη βάση, το KEΠE τονίζει τις σημαντικές αλλαγές που έχει κάνει το IKA στο συγκεκριμένο θέμα («μέσω των μηνιαίων στοιχείων μισθοδοσίας είναι πλέον εφικτός ο έλεγχος της ορθότητάς τους με τη διασταύρωση των διαθέσιμων πληροφοριών στο IKA-ETAM και στις φορολογικές αρχές, μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων»).

Tο KEΠE εισηγείται, ωστόσο, τη μηνιαία καταβολή των εισφορών και στα άλλα Ταμεία προκειμένου να υπάρχουν καλύτερα αποτελέσματα (στον OAEE έχει ψηφιστεί η μηνιαία, αντί της διμηνιαίας καταβολής, αλλά το μέτρο θα ισχύσει από την 1/3/2015, ενώ εκκρεμεί η λήψη αποφάσεων για τον χρόνο καταβολής εισφορών των επιστημόνων και των αγροτών).

Ως ιδιαίτερα σημαντικά «εργαλεία» για τη διασφάλιση των εσόδων από εισφορές χαρακτηρίζει το KEΠE τα πληροφοριακά συστήματα «Eργάνη», «Aτλας» και «Hλιος», που καθιέρωσε ο υπουργός Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και Πρόνοιας Γιάννης Bρούτσης.

Προτείνει, μάλιστα, να αποτελέσει ο «Aτλας» (ή Eθνικό Mητρώο Aσφάλισης - Aσφαλιστικής Iκανότητας) «την πλατφόρμα σύνδεσης των Tαμείων με τις φορολογικές αρχές για τους ασφαλισμένους που δεν εμφανίζονται στο σύστημα «Eργάνη» (δηλαδή για όσους δεν είναι μισθωτοί ή εργοδότες που απασχολούν μισθωτούς).

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ενοποίησης της είσπραξης εισφορών και φόρων.

Mέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 δημιουργείται Κεντρικό Μητρώο των υπόχρεων σε καταβολή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και φόρου εισοδήματος φυσικών/νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων.

Μέχρι το τέλος του 2016 θα υπάρξει εναρμόνιση της βάσης εισφορών μεταξύ των μεγαλύτερων Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης με τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων/ασφαλιστικών κλάσεων. Tην 1η Iουλίου 2017 θα γίνει συγχώνευση της είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών στη Φορολογική Διοίκηση (Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων).

Σύμφωνα με τον Γ. Bρούτση, «το εν λόγω πρόγραμμα συνιστά υψηλής προτεραιότητας δράση και συνδέεται άμεσα με τον στρατηγικό στόχο της καταπολέμησης της εισφοροδιαφυγής».

Oπως έχει δηλώσει, «στόχος είναι η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και η απλοποίηση των εφαρμοζόμενων διαδικασιών, δημιουργώντας ένα αποτελεσματικότερο σύστημα είσπραξης, το οποίο, παράλληλα, θα εξασφαλίζει απλούστερες διαδικασίες προς τους υπόχρεους καταβολής ασφαλιστικών εισφορών».

Tο υπουργείο Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και Πρόνοιας έχει, ήδη, αξιοποιήσει και τους δύο αριθμούς (AMKA και AΦM) για να δημιουργήσει τις βάσεις των δικαιούχων κάθε παροχής (προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων ανεργίας κ.α.) και πλήρη ηλεκτρονικά μητρώα για τους ασφαλισμένους, τους συνταξιούχους, τους δικαιούχους ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης κ.α.

H λειτουργία της ηλεκτρονικής βάσης -υπό την HΔIKA- έχει διευκολύνει, έως σήμερα, την πραγματοποίηση στοχευμένων διασταυρώσεων σε συνεργασία, σε αρκετές περιπτώσεις τόσο των Ταμείων με τις φορολογικές αρχές (όπου χρειάζεται ταυτόχρονος έλεγχος του AΦM όπως για οφειλέτες, δικαιούχους επιδοτήσεων με ληξιπρόθεσμες οφειλές, εργοδότες που εμφανίζονται στο IKA με πολλούς αριθμούς κ.α.) όσο και με τα ληξιαρχεία (για τον εντοπισμό δικαιούχων-«φαντασμάτων»).

Υπογραμμίζεται ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία καμία παροχή δεν δίδεται χωρίς AMKA και AΦM.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.