Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

IKA: Οδηγός αναγνώρισης πλασματικών ετών

ΟΔΗΓΙΕΣ για το πότε μπορεί ο ασφαλισμένος να καταθέσει αίτηση για την αναγνώριση πλασματικών χρόνων παρέχει εγκύκλιος του ΙΚΑ. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, θα πρέπει μαζί με την αίτηση συνταξιοδότησης να υποβάλλεται και αίτημα αναγνώρισης πλασματικών εφόσον πρόκειται για θεμελίωση δικαιώματος και μετά την αίτηση συνταξιοδότησης εφόσον πρόκειται για εξαγορά χρόνου προκειμένου να αυξηθεί το ποσό της σύνταξης.
Στην εγκύκλιο αναλυτικότερα σημειώνεται ότι η διοίκηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με το γενικό έγγραφο Γ99/119/03-03-2003 είχε καθορίσει τον τρόπο αντιμετώπισης των περιπτώσεων κατά τις οποίες οι ασφαλισμένοι που δεν θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις υπάρχουσες ημέρες ασφάλισης και δεν υποβάλλουν αίτημα αναγνώρισης χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας ή προαιρετικής ασφάλισης ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης να θεωρείται ότι εμπεριέχεται σχετικό αίτημα αναγνώρισης χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας ή υπαγωγής στην προαιρετική ασφάλιση, ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρωθεί στο έντυπο της αίτησης οι κρίσιμες ενδείξεις, με τη γραπτή συναίνεση του ασφαλισμένου σε μεταγενέστερο χρόνο.

Το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κατόπιν σχετικού ερωτήματός του ιδρύματος διευκρίνισε με έγγραφό του ότι τα διοικητικά όργανα έχουν την υποχρέωση να ενεργούν στα πλαίσια της χρηστής και καλόπιστης διοίκησης, καθώς και της αρχής της ισότητας. Επομένως, στις περιπτώσεις που κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης οι ασφαλισμένοι είχαν λανθασμένη πεποίθηση ότι θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τις ημέρες ασφάλισης που είχαν ήδη πραγματοποιήσει και για το λόγο αυτό δεν ζήτησαν στην αρχική αίτησή τους αναγνώριση κάποιων από τους πλασματικούς χρόνους των άρθρων 39 και 40 του Ν.3996/2011, τους οποίους είχαν δικαίωμα να αναγνωρίσουν επειδή θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 01/01/2011 με τις αυξημένες προϋποθέσεις του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010 όπως ισχύουν και τις οποίες δεν είχαν συμπληρώσει κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, θα θεωρείται ότι εμπεριέχεται και αίτημα για αναγνώριση πλασματικών χρόνων ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρώσει τις αντίστοιχες ενδείξεις στο έντυπο της αίτησης ή έχουν συμπληρώσει την ένδειξη «όχι».

Στην πράξη θα καλείται ο ασφαλισμένος να επιλέξει το χρόνο ή τους χρόνους ασφάλισης που επιθυμεί να αναγνωρίσει με γραπτή συναίνεση πάνω στο ΅΅σώμα'Α'Α της αίτησης.

Επομένως, οι περιπτώσεις που είχαν τυχόν αντιμετωπιστεί διαφορετικά και καλύπτονται από τις οδηγίες αυτές θα πρέπει να κριθούν εκ νέου σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι καταθέτουν σχετική αίτηση - όχληση. Ευνόητο είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάλογη αντιμετώπιση και για τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων γυναικών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, καθώς οι ασφαλισμένες γνώριζαν ότι δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης και για το λόγο αυτό είχαν υποβάλει αίτηση αναγνώρισης πλασματικών χρόνων πριν ή ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης.

Η ευνοϊκή αντιμετώπιση που περιγράφεται ανωτέρω, σύμφωνα με τη θέση του Υπουργείου, αφορά μόνο τις περιπτώσεις στις οποίες η αναγνώριση πλασματικών χρόνων του Ν. 3996/2011 είναι απαραίτητη για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Στις περιπτώσεις όμως που οι ασφαλισμένοι έχουν δικαίωμα αναγνώρισης πλασματικών χρόνων αλλά ο χρόνος αυτός αναγνωρίζεται μόνο για προσαύξηση του ποσού της σύνταξης και η σχετική αίτηση υποβάλλεται σε χρόνο μεταγενέστερο της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης, δεν είναι επιτρεπτό να θεωρηθεί ότι η αίτηση αυτή εμπεριείχε και αίτημα αναγνώρισης χρόνου για προσαύξηση του ποσού της σύνταξης.

Επισημαίνεται ότι λόγω των αλλαγών που συντελέστηκαν στην ασφαλιστική νομοθεσία με την ψήφιση των νόμων 3863/2010, 3996/2011 και 4093/2012 (σταδιακή κατά περίπτωση αύξηση τόσο του χρόνου ασφάλισης όσο και των ορίων ηλικίας, ύπαρξη διευρυμένων πλασματικών χρόνων, υφιστάμενος περιορισμός στο κατ'Α έτος ανώτατο όριο αναγνωριστέου χρόνου), θα πρέπει κατά την υποβολή από τον ασφαλισμένο της μεταγενέστερης δήλωσής του/γραπτής συναίνεσης για αναγνώριση πλασματικού χρόνου –σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω– να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στα ασφαλιστικά του δεδομένα, προκειμένου να μην υπάρξουν αιτήσεις συνταξιοδότησης βασισμένες σε λανθασμένα στοιχεία και περαιτέρω απορριπτικές επ'Α αυτών αποφάσεις συνταξιοδότησης.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από ​ 30.000 € έως 400.000 €. ​​ Το ποσοστό ενίσχυσης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι ενιαίο για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων και ανέρχεται στο 45% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού. Το ποσοστό της επιχορήγησης δύναται να αυξηθεί κατά: ​​10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου θα είναι 24 μήνες απο την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε ποιους απευθύνεται ​Υπό ίδρυση και νεοσύστατες Πολύ Μικρές, Μικρές, και Μεσαίες Επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται στους επιλέξιμους ΚΑΔ της Πρόσκλησης (Παράρτημα ΙΙ   EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΔ). Κατηγορία

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

  Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 80.000€ έως 400.000€. Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών. Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά (α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και (β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται αυστηρά σε 24 μήνες, μη επιδεχόμενη την οποιαδήποτε παράταση. Σε ποιους απευθύνεται Υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού , όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας α

Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού»

    Επεκτείνεται μέχρι 31/12/2023 και το πλαφόν για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών 30 Ιουνίου 2023 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Παρατείνεται μέχρι τέλος του χρόνου το «Καλάθι του νοικοκυριού» Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μεγίστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.